06/05/2025

Tajemnicza gra terenowa – odkrywanie zmysłów i komunikacji

W środę, 30 kwietnia, nasz uniwersytet gościł uczennice V Liceum Ogólnokształcącego w Opolu wraz z wychowawczynią, Panią Elżbietą Dróżdż. Celem ich wizyty był udział w wyjątkowej grze terenowej, przygotowanej przez studentki V roku pedagogiki specjalnej. Gra miała na celu przybliżenie uczestniczkom roli 8 zmysłów oraz znaczenia komunikacji alternatywnej. Gra składała się z 7 stacji, na których licealistki miały okazję wykonywać różnorodne zadania, rozwijając i poznając swoje zmysły. Każda stacja była również miejscem nauki gestów manualnych Makatonu, które uczestniczki miały zapamiętać. Aby odkryć, jaki zmysł będzie omawiany na danej stacji, najpierw musiały rozwiązać wykreślankę.

  1. SŁUCH, pierwsze zadanie polegało na rozszyfrowywaniu haseł: „Nie ma kaleki, jest człowiek” oraz „Najpierw człowiek, potem niepełnosprawność”. Dodatkowym wyzwaniem była gra słuchowe memory.
  2. PRZEDSIONEK, licealistki sprawdzały swoją koordynację, spacerując „tip-topem” po zakręconej linie oraz przekazując koło hula-hop bez puszczania rąk.
  3. DOTYK,zadania obejmowały ułożenie gwiazdy z klocków słomkowych w rękawicach narciarskich oraz odwzorowanie wzoru z kolorowych kulek, używając pałeczek do sushi.
  4. WĘCH, uczestniczki brały udział w memory zapachowym oraz grze Taboo zapachowe, starając się rozpoznać różne aromaty.
  5. WZROK, licealistki sprawdzały swoje umiejętności orientacji, przechodząc wyznaczoną trasę w parach – jedna osoba miała zasłonięte oczy, a druga ją prowadziła.
  6. PROPRIOCEPCJA, zadania obejmowały odgadywanie przedmiotów ukrytych w skrzyni sensorycznej oraz skakanie przez skakankę w parach.
  7. INTEROCEPCJA I SMAK, na ostatniej stacji uczestniczki podsumowały zdobyte informacje oraz wysłuchały krótkiego wykładu, prowadzonego przez panią dr Teresę Segiet, na temat interocepcji. Podkreślono znaczenie komunikacji w pracy z osobami z niepełnosprawnością: „To, że ktoś nie mówi, nie oznacza, że nie ma nic do powiedzenia”. Na zakończenie licealistki mogły doświadczyć zmysłu smaku podczas słodkiego poczęstunku.

Gra terenowa nie tylko poszerzyła wiedzę uczestniczek o zmysłach, ale także uświadomiła im znaczenie alternatywnych metod komunikacji. Dzięki praktycznym ćwiczeniom mogły doświadczyć wyzwań, z którymi na co dzień mierzą się osoby z niepełnosprawnościami. Wydarzenie dostarczyło cennych doświadczeń, otwierając nowe perspektywy postrzegania świata. Na zakończenie wszyscy uczestnicy otrzymali pamiątkową odznakę „Znawca zmysłów”, a organizatorki, w ramach podziękowania za ich zaangażowanie, otrzymały słodki upominek.

Grę terenową przygotowały i zrealizowały studentki V roku pedagogiki specjalnej (Patrycja Jurzyca, Wiktoria Przeliorz, Aleksandra Żyła, Paulina Głowiak, Karolina Smiatek, Izabela Nieświec, Angelika Piecha, Julia Stasiak, Anna Szyja, Klaudia Groń, Dorota Targoni, Justyna Garczyńska), przy wsparciu studentek III roku pedagogiki specjalnej (Weroniki Kuniewskiej, Martyny Filuś, Anny Penkaty), I roku pedagogiki specjalnej (Ismeny Kompałki, Hiacynty Weigt, Agaty Fesser, Wiktorii Sławik, Weroniki Zebrała, Marysi Słyk, Weroniki Lisowskiej) oraz pani dr Teresy Segiet.

Udostępnij post

Przejdź do treści