Zainteresowania:
– pedagogika ogólna (metateoretyczne podstawy pedagogiki; podstawy nauk o rodzinie i pracy socjalnej w świetle współczesnych dyskursów w pedagogice)
– teorie wychowania (podstawy charakterologii; bunt i sprzeciw w procesie wychowania)
– metodologia badań pedagogicznych (rola doświadczenia w tworzeniu wiedzy pedagogicznej, interdyscyplinarny charakter badań pedagogicznych)
– pedagogika chrześcijańska (status metateoretyczny pedagogiki chrześcijańskiej; relacje pedagogiki z teologią)
Wykształcenie:
1994 – 2000: studia magisterskie z teologii na Wydziale Teologicznym Uniwersytetu Opolskiego, praca magisterska: Analiza lingwistyczna opowiadania o powołaniu Lewiego (Mk 2, 13 – 17) – promotor: prof. dr hab. Janusz Czerski;
2001 – 2005: studia magisterskie z pedagogiki na Wydziale Nauk Społecznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, praca magisterska: Rola doświadczenia w wychowaniu religijnym według Luigiego Giussaniego – promotor: prof. dr hab. Marian Nowak;
2003 – 2005: studia podyplomowe w Międzywydziałowym Podyplomowym Studium Rodziny Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego;
2006 – 2010: studia doktoranckie z pedagogiki na Wydziale Nauk Społecznych Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, rozprawa doktorska: Rola doświadczenia w tworzeniu wiedzy pedagogicznej, promotor: prof. dr hab. Marian Nowak.
Wykaz publikacji:
- Waga L. K., Paradygmaty badań w naukach o rodzinie w kontekście współczesnych dyskursów metodologicznych w pedagogice, „Roczniki Pedagogiczne” 2025, t. 17, nr 4, s. 9-22. DOI:10.18290/rped25174.1
- Waga L. K., O sposobach nazwania naukowej wiedzy o rodzinie w kontekście jej pedagogicznego profilu, „Facta Simonidis” 2025, t. 18, nr 2. DOI:10.56583/fs.2954
- Waga L. K., The Relevance of Biblical Exegesis to the Study of the Dynamics of the Educational Relationship in Contemporary Pedagogy. An Example of the Biblical Story of the Calling of Levi, „Paedagogia Christiana” 2024, t. 54, nr 2, s. 147-172. DOI:10.12775/PCh.2024.021
- Waga L. K., Związek teorii z praktyką w problematyce rodzin zastępczych w wybranych czasopismach pedagogicznych, w: P. Kaszubska-Dziergas (red.), Rodzicielstwo zastępcze w dobie przemian – założenia i rzeczywistość, Uniwersytet Opolski, Opole 2024, s. 69-83.
- Waga L. K., Pojęcie interdyscyplinarności w pracy socjalnej. Integrująca rola pedagogiki w budowaniu teorii pracy socjalnej, „Viae Educationis. Studies of Education and Didactics” 2023, t. 2, nr 4, s. 43-50. DOI:10.15804/ve.2023.04.05
- Waga L. K., Kontestacja katechezy przez młodzież, w: J. Kochel, J. Kostorz (red.), Leksykon katechetyczny, Wydawnictwo Jedność, Kielce 2022, s. 375-382.
- Waga L., Theological Aspects of Educational Postulates of Ludwika Jeleńska (1885–1961) in the Light of Contemporary Interdisciplinary Discourses of Theology with Education Sciences, „Studia Oecumenica” 2021, t. 21, s. 325-340. DOI:10.25167/so.2870
- Waga L., Dydaktyczne postulaty Ludwiki Jeleńskiej (1885-1961) w świetle założeń współczesnej pedagogiki integralnej, „Roczniki Pedagogiczne” 2020, t. 12, nr 2, s. 51-62. DOI:10.18290/rped20122-5
- Waga L., Experience in the Pedagogical Reflection on Family, „Roczniki Pedagogiczne” 2020, t. 12, nr 4, s. 29-44. DOI:10.18290/rped20124-3
- Waga L., Jan Kochel. Wprowadzenie do edukacji osób starszych. W kręgu pedagogiki katolickiej. Opole: Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego UO, 2020, ss. 212, „Paedagogia Christiana” 2020, t. 46, nr 2, s. 227-231. DOI:10.12775/Pch.2020.029
- Waga L., Etyczne podstawy pedagogiki religii, w: Z. Marek, A. Walulik (red.), Pedagogika religii, Seria: Słowniki Społeczne, Akademia Ignatianum w Krakowie, Kraków 2020, s. 241-259.
- Waga L., Ethical Foundations of Religious Pedagogy, in: Z. Marek, A. Walulik (eds.), Religious Pedagogy, Series: Social Dictionaries, Akademia Ignatianum w Krakowie, Kraków 2020, s. 235-252.
- Waga L., Demokracja i wartości w wychowaniu. O epistemologicznym statusie doświadczenia w pragmatyzmie, „Studia z Teorii Wychowania” 2019, t. 10, nr 4, s. 29-45. DOI:10.5604/01.3001.0014.1072.
- Waga L., Typologies of the Understanding of the Experience Notion in Pedagogy, „Przegląd Badań Edukacyjnych” 2019, nr 28, s. 149-160. DOI:10.12775/PBE.2019.008
- Waga L., Subjectivity Squared. On the Similarity between the Methodological Postulates of Alfred Schütz and Florian Znaniecki regarding Christian Pedagogy, „Paedagogia Christiana” 2019, t. 44, nr 2, s. 175-193. DOI:10.12775/PCh.2019.048
- Waga L., Motywacja jako zmienna w badaniach pedagogicznych z odniesieniami do aktywności sportowej, w: J. Kostorz, Z. Borysiuk (red.), Motywacja w sporcie, edukacji i życiu. Olimpiada wiedzy i wartości w sporcie, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego, Oficyna Wydawnicza Politechniki Opolskiej, Opole 2018, s. 153-163.
- Waga L., Integration of Pedagogical Knowledge in the Light of Questions about the Empirical Foundations of General Pedagogy and Understanding of the Concept of Generality, „Paedagogia Christiana” 2018, t. 42, nr 2, s. 65-83. DOI:10.12775/PCh.2018.016
- Waga L., Normatywność pedagogiki chrześcijańskiej w świetle pytań o jej empiryczne podstawy, „Acta Universitatis Nicolai Copernici Pedagogika” 2018, t. 36, nr 2, s. 59-82. DOI:10.12775/AUNC_PED.2018.014
- Waga L., Obecność teoretycznych i metateoretycznych założeń współczesnej pedagogiki chrześcijańskiej w De catechizandis rudibus św. Augustyna, „Studia Teologiczno-Historyczne Śląska Opolskiego” 2016, t. 36, nr 1, s. 227-249.
- Waga L., Wychowawczy potencjał doświadczenia bliskości między rodzicami i dziećmi w wybranych oddziaływaniach rodzicielskich, w: R. Chałupniak, T. Michalewski, E. Smak (red.), Wychowanie w rodzinie: od bezradności ku możliwościom, Redakcja Wydawnictw Wydziału Teologicznego UO, Opole 2016, s. 143-153.
- Waga L., Analiza porównawcza podstaw metodologicznych pedagogiki i pracy socjalnej, w: S. Konefał, R. Skrzyniarz, E. Smołka (red.), U podstaw tożsamości pedagogiki. Wielowymiarowość pedagogiki – biografistyka – historia, Seria: Biblioteka Katedry Biografistyki Pedagogicznej, nr 1, Wydawnictwo KUL, Lublin 2012, s. 103-121.
- Waga L. Znaczenie doświadczenia w wychowaniu religijnym w ujęciu Luigiego Giussaniego, w: A. Rynio (red.), Wychowanie chrześcijańskie. Między tradycją a współczesnością, Wydawnictwo KUL, Lublin 2007, s. 963-975.
- Waga L., Pomoc rodzicom w wychowaniu moralnym dzieci w świetle pism Luigiego Giussaniego, w: D. Opozda (red.), Rodzicielstwo. Wybrane zagadnienia kontekstów edukacyjnych, Wydawnictwo KUL, Lublin 2007, s. 161-182.
- Waga L., Nauczyciel i uczeń na drogach samowychowania, w: A. Jaworska, S. Zalewska (red.), Myśl pedeutologiczna i edukacja ustawiczna nauczycieli, Wydawnictwo Szkoła Wyższa Przymierza Rodzin, Warszawa 2006, s. 77-93.
- Waga L., Rodzina jako podmiot i przedmiot pedagogiki społecznej, w: Przewodnik pedagogiki społecznej Jana Pawła II. Tom II. Rodzina, Zamość 2025, (w druku).
Udział w konferencjach naukowych:
- Referat: „Rodzina jako podmiot pedagogiki społecznej Jana Pawła II”. Sympozjum naukowe „Rodzina
podmiotem pedagogiki społecznej” zorganizowane przez Akademię Zamojską w dniu 16
grudnia 2025 roku w Zamościu.
- Wykład na zaproszenie Sekcji
Pedagogiki Chrześcijańskiej KNP PAN oraz Zespołu Pedagogiki Chrześcijańskiej
przy KNP PAN: „Pedagogika chrześcijańska w systemie wiedzy pedagogicznej w
ujęciu Księdza Profesora Mariana Nowaka”. Posiedzenie zatytułowane: „Status
pedagogiki w inspiracji chrześcijańskiej jako nauki” organizowane przez Sekcję
Pedagogiki Chrześcijańskiej KNP PAN i Instytut Pedagogiki Katolickiego
Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II w dniu 10 grudnia 2025 roku w
Lublinie.
- Referat:
„Kształtowanie postaw buntu i sprzeciwu elementem edukacji dla pokoju”. I Międzynarodowa
Konferencja „Edukacja dla pokoju jako pilna potrzeba współczesności”
zorganizowana przez Instytut Nauk Socjologicznych i Pedagogiki Szkoły Głównej
Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie w dniu 26 listopada 2025 roku w
Warszawie.
- Referat:
„Ojciec Józef Czaplak SJ – duszpasterz akademicki w Opolu 1968-1993”. Ogólnopolska
Konferencja Naukowa „Godni pamięci nauczyciele i duszpasterze akademiccy” zorganizowana
przez Katedrę Pedagogiki Chrześcijańskiej i Biografistyki Pedagogicznej
Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II, Fundację Rozwoju KUL i Lubelskie
Samorządowe Centrum Doskonalenia Nauczyciel w dniu 25 listopada 2025 roku w
Lublinie.
- Referat:
„Obecność postulatów pedagogiki otwartej w polskich czasopismach naukowych”. Jesienne
Warsztaty Metodologiczne zorganizowane przez Sekcję Pedagogiki Chrześcijańskiej KNP PAN
oraz Zespół Pedagogiki Chrześcijańskiej „Dziedzictwo Badawcze Zespołu
Pedagogiki Chrześcijańskiej” w dniach 5 – 7 września 2025 roku w Kazimierzu
Dolnym.
- Referat:
„Pojęcie interdyscyplinarności pracy socjalnej. Integrująca rola pedagogiki w
budowaniu teorii pracy socjalnej”. III Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Praca
socjalna w teorii i praktyce. Ujęcie interdyscyplinarne” zorganizowana przez Zakład
Pracy Socjalnej, Instytutu Pedagogiki, Wydział Pedagogiki i Psychologii
Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach w dniach 21 – 22 listopada 2023
roku w Kielcach.
- Referat:
„Pedagogiczny wymiar «problematyki
społecznej». O wykazie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych”. X Ogólnopolski
Zjazd Pedagogiczny „Pedagogika i edukacja wobec kryzysu zaufania,
wspólnotowości i autonomii” zorganizowany przez Polskie Towarzystwo
Pedagogiczne, Uniwersytet Warszawski i Akademię Pedagogiki Specjalnej im. Marii
Grzegorzewskiej w dniach 18 – 20 września 2019 roku w Warszawie.
- Referat:
„Doświadczenie i demokracja w wychowaniu moralnym. O różnicach w rozumieniu
doświadczenia w pragmatyzmie i behawioryzmie”. XXXI Ogólnopolska Konferencja
Naukowa FORUM PEDAGOGÓW. Codzienność jako wyzwanie edukacyjne. Wychowanie w
demokracji i dla demokracji – teoria i praktyka” zorganizowana przez Instytut
Pedagogiki Uniwersytetu Wrocławskiego i Oddział Wrocławski Polskiego Towarzystwa
Pedagogicznego w dniach 14 – 15 listopada 2018 roku we Wrocławiu.
- Referat:
„Integracja wiedzy pedagogicznej w świetle pytań o rozumienie pojęć
doświadczenia i ogólności w pedagogice ogólnej”. Jesienne Warsztaty
Metodologiczne Zespołu Pedagogiki Chrześcijańskiej działającego pod patronatem
KNP PAN na temat: „Warsztat badań pedagoga integralnego. Kazimierskie Warsztaty
Metodologiczne 2018” w dniach 14 – 16 września 2018 roku w Kazimierzu Dolnym.
- Referat:
„Troska o życie i rodzinę w kontekście aktualnych dyskusji nad określeniem «nauki o rodzinie»”. Ogólnopolska Konferencja Naukowa
zorganizowana przez Katedrę Pedagogiki Rodziny Katolickiego Uniwersytetu
Lubelskiego Jana Pawła II oraz Koło Naukowe Doktorantów KUL „Życie jako
wartość. Konteksty interdyscyplinarne” w dniu 22 maja 2018 roku w Lublinie.
- Wykład „Kategoria doświadczenia w pedagogice – wprowadzenie do zagadnienia” wygłoszony w ramach Opolskich Seminariów Pedagogicznych dla społeczności Instytutu Nauk Pedagogicznych i Instytutu Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu Opolskiego w dniu 12 kwietnia 2018 roku w Opolu.
- Referat:
„Koncepcja pedagogiki integralnej Ludwiki Jeleńskiej (1885 – 1961)”. Posiedzenie
Zespołu Pedagogiki Chrześcijańskiej działającego pod patronatem KNP PAN na
temat: „Pedagogika integralna – założenia, podstawy, modele” w dniu 21 marca
2018 roku w Akademii Ignatianum w Krakowie.
- Referat:
„Doświadczenie w integralnej koncepcji wychowania Ludwiki Jeleńskiej (1885 –
1961)”. Posiedzenie Zespołu Pedagogiki Chrześcijańskiej działającego pod
patronatem KNP PAN na temat: „Integralne koncepcje wychowania i kształcenia” w
dniu 6 grudnia 2017 roku w Lublinie.
- Referat:
„Znaczenie metodologicznych dyskursów pedagogiki w kształtowaniu podstaw nauk o
rodzinie”. Ogólnopolska Konferencja Naukowa XXX FORUM PEDAGOGÓW. Współczesne
przestrzenie dyskursu nad edukacją” zorganizowana przez Instytut Pedagogiki
Uniwersytetu Wrocławskiego i Oddział Wrocławski Polskiego Towarzystwa
Pedagogicznego w dniach 20 – 21 listopada 2017 roku we Wrocławiu.
- Referat:
„Doświadczenie jako kategoria integrująca różne obszary wiedzy pedagogicznej”.
Ogólnopolska Konferencja Naukowa „Polskie koncepcje pedagogiki ogólnej w ujęciu
porównawczym” zorganizowana przez Zespół Pedagogiki Ogólnej działający przy KNP PAN, Instytut Pedagogiki
Uniwersytetu Wrocławskiego i Oddział
Wrocławki Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego w dniach 27 – 28 września
2017 roku we Wrocławiu.
- Referat:
„Normatywność pedagogiki katolickiej. Przeszłość – teraźniejszość –
przyszłość”. Jesienne Warsztaty Metodologiczne Zespołu Pedagogiki
Chrześcijańskiej działającego pod patronatem KNP PAN na temat: „Jak uprawiać
pedagogikę katolicką? Przeszłość – teraźniejszość – przyszłość. Kazimierskie
Warsztaty Metodologiczne 2017” w dniach 15 – 17 września 2017 roku w
Kazimierzu Dolnym.
- Referat:
„Obecność dyscyplin biblijnych w pedagogice chrześcijańskiej”. Jubileuszowa
konferencja „Pedagogika adekwatna na gruncie wielkiej tradycji” zorganizowana
przez Instytut Pedagogiki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II z
okazji XXXV-lecia przywrócenia kształcenia na kierunku pedagogika na KUL w
dniach 17 – 19 października 2016 roku w Lublinie.
- Referat: „Obecność teoretycznych i metateoretycznych założeń współczesnej pedagogiki chrześcijańskiej w ‘De catechizandis rudibus’ św. Augustyna”. Posiedzenie Zespołu Pedagogiki Chrześcijańskiej działającego pod patronatem KNP PAN w dniu 16 marca 2016 roku w Lublinie.
- Referat:
„Prezentacja sylwetki ks. prof. dr. hab. Józefa Króla”. Konferencja Naukowa „Jednostka
– religia – relacje społeczne”
zorganizowana przez Wydział Teologiczny Uniwersytetu Opolskiego i Instytut
Psychologii UO w dniach 25 – 26 kwietnia 2012 w Opolu.
- Referat:
„Analiza porównawcza podstaw metodologicznych pedagogiki i pracy socjalnej”.
Międzynarodowa Konferencja Naukowa z okazji 30-lecia reaktywacji Instytutu
Pedagogiki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II „Pedagogiczna
wielowymiarowość rozwoju. Jednostka – przestrzeń społeczna – instytucja”
zorganizowana przez Instytut Pedagogiki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego
Jana Pawła II w dniach 4 – 6 kwietnia 2011 roku w Lublinie.
- Referat:
„Znaczenie ludzkiego doświadczenia w wychowaniu religijnym w ujęciu Ks. L.
Giussaniego”. Międzynarodowa Konferencja Naukowa „Wychowanie chrześcijańskie
wobec wyzwań współczesności” zorganizowana przez Katedrę Pedagogiki
Chrześcijańskiej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II w dniu 15
listopada 2006 roku w Lublinie.
- Referat:
„Pomoc rodzicom w wychowaniu moralnym dzieci w świetle pism Luigiego
Giussaniego”. Ogólnopolska Konferencja Naukowej „Szkoła rodziców – aktualny stan i perspektywy” zorganizowana przez
Katedrę Pedagogiki Rodziny Instytutu Pedagogiki Katolickiego Uniwersytetu
Lubelskiego Jana Pawła II w dniach 23 – 24 października 2006 roku w Lublinie.
- Referat:
L. Waga, I. Majewska, M. Lusa, „Uczestnictwo w kulturze studentów Lublina.
Komunikat z badań”. Sympozjum naukowe „Młodzież w kontekście procesów
formowania się współczesnych społeczeństw” zorganizowane przez Katedrę
Pedagogiki Społecznej Instytutu Pedagogiki Katolickiego Uniwersytetu
Lubelskiego, Instytut Socjologii Uniwersytetu im. Marii Skłodowskiej-Curie w
Lublinie oraz Koło Naukowe Studentów Pedagogiki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego
w dniach 26 – 27 listopada 2003 roku w Lublinie.
- Referat:
„Nauczyciel i uczeń na drogach samowychowania”. Ogólnopolska Konferencja
Naukowa „Myśl pedeutologiczna i edukacja permanentna nauczycieli” zorganizowana
przez Szkołę Wyższą Przymierza Rodzin w Warszawie w dniu 25 października
2003 roku w Warszawie.
Udział w pracach zespołów badawczych realizujących projekty finansowane w drodze konkursów krajowych:
– Nr projektu: NPRH/F/SP/0031/2024/13. „Przewodnik pedagogiki społecznej Jana Pawła II”, dofinansowany z programu Ministra Edukacji i Nauki pod nazwą „Narodowy Program Rozwoju Humanistyki”, realizowany przez Akademię Zamojską.
– Nr projektu: 0360/DLG/2018/10. „Kształtowanie i upowszechnianie wiedzy humanistyczno-społecznej – Słowniki Społeczne”, dofinansowany z programu Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego pod nazwą „Dialog”, realizowany przez Wydział Pedagogiczny Akademii Ignatianum w Krakowie.
Udział w pracach redakcyjnych i recenzenckich:
– Członkostwo w komitecie redakcyjnym czasopisma –
sekretarz redakcji: Paedagogia Christiana (UMK) – od 2019 roku
– recenzent artykułu do czasopisma Facta Simonidis
(Akademia Zamojska) – (2025 – 1 recenzja)
– recenzent artykułów do czasopisma Roczniki
Pedagogiczne (KUL JP II) – (2025 – 2 recenzje)
– recenzent artykułu do czasopisma Forum
Pedagogiczne (UKSW) – (2022 – 1 recenzja)
– recenzent artykułów do czasopisma Rozprawy
Społeczne (Akademia Bialska, do 2023 r. Państwowa Szkoła Wyższa im.
Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej) – (2025 – 1 recenzja, 2021 – 1
recenzja, 2020 – 1 recenzja, 2019 – 2 recenzje, 2018 – 3 recenzje; 2017 – 2
recenzje)
- recenzja
artykułu, Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej,
umowa: SK/R–1/19
- recenzja
artykułu, Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej,
umowa: SK/R–16/18
- recenzja
artykułu, Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej
Podlaskiej, umowa: SK/R–136/17
- recenzja artykułu,
Państwowa Szkoła Wyższa im. Papieża Jana Pawła II w Białej Podlaskiej, umowa: SK/R–85/17
Członkostwo w organizacjach naukowych:
Od 2005 r. członek Zespołu Pedagogiki Chrześcijańskiej przy Komitecie Nauk Pedagogicznych PAN.
Promotorstwo prac:
– promotor pomocniczy rozprawy doktorskiej: Ginter Rychlikowski, Model „catequesis familiar” w dziele odnowy współczesnej katechezy, promotor: prof. dr hab. Radosław Chałupniak, publiczna obrona: 26 czerwca 2019 roku.
– promotor 20 prac licencjackich z pedagogiki (2024 rok)
– promotor 1 pracy licencjackiej z nauk o rodzinie (2021 rok)
– promotor 1 pracy magisterskiej z nauk o rodzinie (2021 rok)
Inne działania i funkcje:
– przeprowadzenie Warsztatów metodologicznych dla doktorantów w Instytucie Pedagogiki KUL JP II w dniu 17 października 2021 roku w Lublinie (na zaproszenie)
– członek Komisji ds. przygotowania programu studiów dla kierunku orientalistyka chrześcijańska (2020 r.)
– planista na kierunku nauki o rodzinie w latach od 2010/2011 do 2020/2021
– planista na kierunku teologia w latach od 2010/2011 do 2020/2021
– opiekun Koła Naukowego Studentów Nauk o rodzinie w latach 2018 – 2021
– członek Rady Instytutu Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego na okres kadencji 2024-2028
– członek Rady Instytutu Nauk Teologicznych Uniwersytetu Opolskiego na okres kadencji 2020-2024
– nagroda studencka: Dyplom za zajęcie I miejsca w plebiscycie „NoRka Roku” w kategorii „Najlepszy Wykładowca NoR”, Instytut Nauk o Rodzinie UO, 20 czerwca 2016 roku
– członek Komitetu Organizacyjnego Międzynarodowej Konferencji na temat: „Wychowanie chrześcijańskie wobec wyzwań współczesności” przygotowywanej przez Katedrę Pedagogiki Chrześcijańskiej Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II na dzień 15 listopada 2006 roku.
– udział w pracach Komitetu organizacyjnego Sympozjum Naukowego „Młodzież w kontekście procesów formowania się współczesnych społeczeństw”, zorganizowanego przez Katedrę Pedagogiki Społecznej Instytutu Pedagogiki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, Instytut Socjologii Uniwersytetu im. Marii Skłodowskiej-Curie w Lublinie oraz Koło Naukowe Studentów Pedagogiki Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego w dniach 26 – 27 listopada 2003 roku w Lublinie.
Zajęcia prowadzone w roku akademickim 2025/2026:
– Pedagogika ogólna
– Wprowadzenie do pedagogiki
– Pedagogika dla psychologii
– Bunt i sprzeciw w wychowaniu
– Kształcenie charakteru w procesie wychowania
Zajęcia prowadzone przed rokiem akademickim 2025/2026 (poza wymienionymi wyżej):
Z zakresu pedagogiki ogólnej i metodologii badań społecznych
– Diagnostyka środowiska społecznego
– Konstruowanie kwestionariuszy ankiet i wywiadów w naukach o rodzinie
– Metodologia badań nad rodziną
– Metodologia nauk o rodzinie w inspiracji aktualnych metodologicznych dyskursów w pedagogice
– Pedagogika dla psychologów
– Pedeutologia
– Psychopedagogiczne koncepcje kształtowania charakteru
– Seminarium dyplomowe (studia licencjackie z pedagogiki)
– Seminarium naukowe z pedagogiki i teologii rodziny
– Systemy edukacyjne
– Teoria ugruntowana w badaniach nad rodziną
Z zakresu pedagogiki społecznej i pracy socjalnej
– Interwencja kryzysowa
– Metody pracy socjalnej cz. 1. Diagnostyka środowiska społecznego
– Pedagogika społeczna
– Teoretyczne podstawy pracy socjalnej
Z zakresu resocjalizacji i pedagogiki specjalnej
– Dysleksja jako problem edukacyjny
– Elementy resocjalizacji nieletnich
– Leworęczność dziecka jako problem edukacyjny
– Metody socjoterapii
– Metodyka pracy resocjalizacyjnej
– Pedagogika resocjalizacyjna
– Podstawy resocjalizacji
– Praca wychowawcza z nieposłusznymi dziećmi i zbuntowaną młodzieżą
– Profilaktyka dysfunkcji rodziny i nieletnich
– Wsparcie osób starszych i niepełnosprawnych
– Wsparcie rozwoju dziecka niepełnosprawnego
– Wybrane zagadnienia z resocjalizacji nieletnich
Z zakresu pedagogiki rodziny
– Biomedyczne podstawy rozwoju pre- i postnatalnego
– Metodyka pracy asystenta rodziny
– Pedagogika rodziny
– Rodzina w perspektywie kulturowo-historycznej
– Rodzina w perspektywie pedagogiki resocjalizacyjnej
– Rozwiązywanie kryzysów w rodzinie
– Teorie wychowania w rodzinie
Z zakresu pedagogiki chrześcijańskiej
– Chrześcijańska koncepcja wychowania
– Pedagogika ignacjańska – historia i współczesność
– Podstawy pedagogiki ignacjańskiej
– Wartości religijne w pedagogice resocjalizacyjnej
– Wychowawczy wymiar „Ćwiczeń duchowych” św. Ignacego z Loyoli