Zainteresowania badawcze (2015-2024)
Autorka i realizatorka dwóch projektów badawczych
Pierwszy projekt 2015-2020
„Oblicza parentyfikacji – uwarunkowania, skala zjawiska i konsekwencje odwrócenia ról w rodzinie”
Projekt realizowany był przez okres 5 lat, umożliwił poznanie skali zjawiska parentyfikacji na gruncie polskim. Cykliczność badań 2016-2017-2019, ujawniła powszechność dużą powszechność problemu w polskich rodzinach.
Badania były podstawą do utworzenia konsorcjum z pracownikami Uniwersytetu Szczecińskiego i aplikacji o grant w NCN (Opus)
W wyniku prowadzonych badań opublikowano pięć artykułów naukowych. Udzielono również wywiadów z tej tematyki w czasopismach popularno-naukowych.
Drugi projekt 2020-2023
„Shadowing jako metoda wspierająca rozpoznanie symptomów u dzieci z grupy ryzyka DCD (Rozwojowych Zaburzeń Koordynacji)"
Projekt w strategii mieszanej (etnografia, badania ilościowe) był realizowany przez okres trzech lat w placówkach przedszkolnych i szkolnych.
Badanie polegało na kilkutygodniowych obserwacjach wybranej grupy dzieci, u których utrudnienia w rozwoju znacząco wpływały na ich umiejętności akademickie, samoobsługowe, społeczne i emocjonalne.
Zebrany materiał empiryczny stał się podstawą w prowadzeniu i opracowaniu autorskich szkoleń i warsztatów dla nauczycieli, metodyków kształcenia, diagnostów oraz terapeutów.
Tytuły prowadzonych szkoleń i warsztatów:
„Neuroróżnorodność Rozwojowego Zaburzenia Koordynacji (DCD) u osób z utrudnieniami w rozwoju. Nowe podejście edukacyjno-interwencyjne (2021-2022, udział wzięło 400 nauczycieli)
"Rozwojowe Zaburzenie Koordynacji (DCD) to coś więcej niż problem motoryczny. O neuroróżnorodności objawów, konsekwencjach, diagnozaqch i metodach wsparcia w światowych doniesieniach naukowych i badaniach własnych” (cykl trzech warsztatów plus materiał multimedialny szkoleniowy 52 strony, udział wzięło 80 osób)
Przygotowanie i opracowanie sprawozdania z badań „Uczniowie z zaburzeniami neurorozwojowymi w przestrzeni szkolnej” materiały konferencyjne 2024
Nawiązanie stałej współpracy z Miejskim Centrum Wspierania Edukacji i realizacja projektów mających na celu upowszechnienie wiedzy na temat niepełnosprawności neuropsychologicznych.
Publikacje i udzielone wywiady
- Terapeuci zalecają, żeby przerobić żałobę po nieudanym dzieciństwie 2021r wywiad w hellozdrowie.pl
- DCD. Gdy twoje dziecko nie czuje własnego ciała 2021r wywiad w kobieta.wp.pl
- Parentification in the Experience of Polish Adolescents . The Role of Socio-demographic Factors and Emotional Consequences for Parentified youth, 2019, The New Educational Review 55(1), Jolanta Żarczyńska-Hyla, Bożena Zdaniuk, Jolanta Piechnik-Borusowska, Barbara Kromolicka
- Dziecko w roli rodzica-pomylone role rodzinne. O parentyfikacji w doniesieniach światowych i polskich. Wychowanie w rodzinie, 2018, 1. Jolanta Żarczyńska-Hyla, Jolanta Piechnik-Borusowska
- Parentyfikacja w rodzinie w doświadczeniach młodych dorosłych. Edukacja dorosłych, 2017, 1. Eleonora Sapia- Drewniak, Jolanta Żarczyńska-Hyla
- Uwarunkowania parentyfikacji doświadczanej w dzieciństwie i okresie dorastania z perspektywy młodych dorosłych, 2016, Rocznik Andragogiczny 23, Jolanta Żarczyńska-Hyla, Bożena Zdaniuk, Jolanta Piechnik-Borusowska, Barbara Kromolicka
- Parentyfikacja- odwrócona rola rodzicielska: zarys problemu. Eugenia Karcz-Taranowicz ., Jolanta Żarczyńska- Hyla Współczesne trendy edukacji, 2015 (red:) Smak E, Wereszczyńka K.
Ukończone kursy, szkolenia
Badania fokusowe – ukończony kurs zakończony uzyskaniem certyfikatu w ramach TSBJ Łódź 2013 Uniwersytet Łódzki
Wywiady biograficzne – ukończony kurs zakończony uzyskaniem certyfikatu TSBJ 2014 Zielona Góra, Uniwersytet Zielonogórski
Metody autonarracyjne, generowanie opowieści i rozumienie ich uwarunkowań - – ukończony kurs zakończony uzyskaniem certyfikatu TSBJ, Poznań 2015 UAM Poznań
Priming w badaniach – ukończony kurs zakończony uzyskaniem certyfikatu TSBJ, Poznań 2016 UAM Poznań
Moja podróż ku budowaniu szczęśliwych relacji z wykorzystywanie The Coaching Maps - – ukończony kurs zakończony uzyskaniem certyfikatu w ramach Międzynarodowego Tygodnia Coachingu, Opole 2017
Narracje w badaniach biograficznych – ukończony kurs zakończony uzyskaniem certyfikatu TSBJ, Wrocław 2017
Transdyscyplinarne Sympozjum Badań Jakościowych – udział, Kraków , UJ (2018)
Analiza dyskursu – warsztat metodologiczny - – ukończony kurs zakończony uzyskaniem certyfikatu TSBJ, 2019, Warszawa (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego)
Trening dla trenerów – zdobycie uprawnień trenerskich do prowadzenia warsztatów i szkoleń metodami aktywizującymi w ramach zajęć z komunikacji interpersonalnej – Centrum Inicjatyw Obywatelskich, Opole 2018 (ze środków PHARE)
Scopus Mendeley Training Praticipation Certificate 2018 (wydane przez Elsevier)
Starszy Wykładowca Instytutu Nauk Pedagogicznych, Katedra Metodologii Badań Społecznych i Myśli Pedagogicznej
Prowadzone przedmioty:
- Podstawy komunikacji społecznej
- Patologie społeczne i profilaktyka
- Seminarium dyplomowe
- Proseminarium badawcze
- Pedagogika specjalna
- Rehabilitacja osób z niepełnosprawnością
- Repetytorium pedagogiczne
- Badania diagnostyczne i eksperymentalne
- Zajęcia warsztatowe z zakresu komunikacji interpersonalnej
- Warsztat skutecznego działania
- Praktyki śródroczne i ciągłe