Pracownik
starszy wykładowca
Zainteresowania badawcze:

Zainteresowania badawcze (2015-2024)

Autorka i realizatorka dwóch projektów badawczych

Pierwszy projekt 2015-2020

„Oblicza parentyfikacji – uwarunkowania, skala zjawiska i konsekwencje odwrócenia ról w rodzinie”

Projekt realizowany był przez okres 5 lat, umożliwił poznanie skali zjawiska parentyfikacji na gruncie polskim. Cykliczność badań 2016-2017-2019, ujawniła powszechność dużą powszechność problemu w polskich rodzinach.

Badania były podstawą do utworzenia konsorcjum z pracownikami Uniwersytetu Szczecińskiego i aplikacji o grant w NCN (Opus)

W wyniku prowadzonych badań opublikowano pięć artykułów naukowych. Udzielono również wywiadów z tej tematyki w czasopismach popularno-naukowych.

Drugi projekt 2020-2023

„Shadowing jako metoda wspierająca rozpoznanie symptomów u dzieci z grupy ryzyka DCD (Rozwojowych Zaburzeń Koordynacji)"

Projekt w strategii mieszanej (etnografia, badania ilościowe) był realizowany przez okres trzech lat w placówkach przedszkolnych i szkolnych.

Badanie polegało na kilkutygodniowych obserwacjach wybranej grupy dzieci, u których utrudnienia w rozwoju znacząco wpływały na ich umiejętności akademickie, samoobsługowe, społeczne i emocjonalne.

Zebrany materiał empiryczny stał się podstawą w prowadzeniu i opracowaniu autorskich szkoleń i warsztatów dla nauczycieli, metodyków kształcenia, diagnostów oraz terapeutów.

Tytuły prowadzonych szkoleń i warsztatów: 

„Neuroróżnorodność Rozwojowego Zaburzenia Koordynacji (DCD) u osób z utrudnieniami w rozwoju. Nowe podejście edukacyjno-interwencyjne (2021-2022, udział wzięło 400 nauczycieli)

"Rozwojowe Zaburzenie Koordynacji (DCD) to coś więcej niż problem motoryczny. O neuroróżnorodności objawów, konsekwencjach, diagnozaqch i metodach wsparcia w światowych doniesieniach naukowych i badaniach własnych” (cykl trzech warsztatów plus materiał multimedialny szkoleniowy 52 strony, udział wzięło 80 osób)

Przygotowanie i opracowanie sprawozdania z badań „Uczniowie z zaburzeniami neurorozwojowymi w przestrzeni szkolnej” materiały konferencyjne 2024

Nawiązanie stałej współpracy z Miejskim Centrum Wspierania Edukacji i realizacja projektów mających na celu upowszechnienie wiedzy na temat niepełnosprawności neuropsychologicznych.

Wykaz wybranych publikacji:

Publikacje i udzielone wywiady

  • Terapeuci zalecają, żeby przerobić żałobę po nieudanym dzieciństwie 2021r wywiad w hellozdrowie.pl 
  • DCD. Gdy twoje dziecko nie czuje własnego ciała 2021r wywiad w kobieta.wp.pl
  • Parentification in the Experience of Polish Adolescents . The Role of Socio-demographic Factors and Emotional Consequences for Parentified youth, 2019, The New Educational Review 55(1), Jolanta Żarczyńska-Hyla, Bożena Zdaniuk, Jolanta Piechnik-Borusowska, Barbara Kromolicka
  • Dziecko w roli rodzica-pomylone role rodzinne. O parentyfikacji w doniesieniach światowych i polskich. Wychowanie w rodzinie, 2018, 1. Jolanta Żarczyńska-Hyla, Jolanta Piechnik-Borusowska
  • Parentyfikacja w rodzinie w doświadczeniach młodych dorosłych. Edukacja dorosłych, 2017, 1. Eleonora Sapia- Drewniak, Jolanta Żarczyńska-Hyla
  • Uwarunkowania parentyfikacji doświadczanej w dzieciństwie i okresie dorastania z perspektywy młodych dorosłych, 2016, Rocznik Andragogiczny 23, Jolanta Żarczyńska-Hyla, Bożena Zdaniuk, Jolanta Piechnik-Borusowska, Barbara Kromolicka
  • Parentyfikacja- odwrócona rola rodzicielska: zarys problemu. Eugenia Karcz-Taranowicz ., Jolanta Żarczyńska- Hyla Współczesne trendy edukacji, 2015 (red:) Smak E, Wereszczyńka K.

Ukończone kursy, szkolenia

Badania fokusowe – ukończony kurs zakończony uzyskaniem certyfikatu w ramach TSBJ Łódź 2013 Uniwersytet Łódzki

Wywiady biograficzne – ukończony kurs zakończony uzyskaniem certyfikatu TSBJ 2014 Zielona Góra, Uniwersytet Zielonogórski

Metody autonarracyjne, generowanie opowieści i rozumienie ich uwarunkowań - – ukończony kurs zakończony uzyskaniem certyfikatu TSBJ, Poznań 2015 UAM Poznań

Priming w badaniach – ukończony kurs zakończony uzyskaniem certyfikatu TSBJ, Poznań 2016 UAM Poznań

Moja podróż ku budowaniu szczęśliwych relacji z wykorzystywanie The Coaching Maps - – ukończony kurs zakończony uzyskaniem certyfikatu w ramach Międzynarodowego Tygodnia Coachingu, Opole 2017

Narracje w badaniach biograficznych – ukończony kurs zakończony uzyskaniem certyfikatu TSBJ, Wrocław 2017

Transdyscyplinarne Sympozjum Badań Jakościowych – udział, Kraków , UJ (2018)

Analiza dyskursu – warsztat metodologiczny - – ukończony kurs zakończony uzyskaniem certyfikatu TSBJ, 2019, Warszawa (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego)

Trening dla trenerów – zdobycie uprawnień trenerskich do prowadzenia warsztatów i szkoleń metodami aktywizującymi w ramach zajęć z komunikacji interpersonalnej – Centrum Inicjatyw Obywatelskich, Opole 2018 (ze środków PHARE)

Scopus Mendeley Training Praticipation Certificate 2018 (wydane przez Elsevier)



Prowadzone zajęcia:

Starszy Wykładowca Instytutu Nauk Pedagogicznych, Katedra Metodologii Badań Społecznych i Myśli Pedagogicznej

Prowadzone przedmioty:

  • Podstawy komunikacji społecznej
  • Patologie społeczne i profilaktyka
  • Seminarium dyplomowe
  • Proseminarium badawcze
  • Pedagogika specjalna 
  • Rehabilitacja osób z niepełnosprawnością
  • Repetytorium pedagogiczne 
  • Badania diagnostyczne i eksperymentalne
  • Zajęcia warsztatowe z zakresu komunikacji interpersonalnej
  • Warsztat skutecznego działania
  • Praktyki śródroczne i ciągłe


Przejdź do treści