W dniach 10-12 kwietnia 2025 r. odbyło się
XVIII Międzynarodowe Seminarium Naukowe Opole – Poczdam
Badacz – nauczyciel w czasie wyzwań i sprzeczności edukacyjnych – perspektywa polsko-niemiecka
XVIII. Internationales Wissenschaftliches Seminar Opole – Potsdam
Forscher – Lehrer in Zeiten pädagogischer Herausforderungen und Widersprüche – polnisch-deutsche Perspektive
Organizatorami wydarzenia był: Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego, Katedra Historii Oświaty i Wychowania Uniwersytetu Poczdamskiego oraz Instytut Naukowo-Badawczy Ks. Sebastiana Kneippa „Sebastianeum Silesiacum” i Muzeum w Raciborzu
Tradycja seminariów sięga połowy lat siedemdziesiątych XX w., kiedy to wspólną działalność badawczą i konferencyjną podjął prof. Franciszek Marek i prof. Wolfgang Rocksch, których katedry historii wychowania i pedagogiki porównawczej współpracowały jeszcze w ramach ówczesnych kolegiach nauczycielskich (wyższych szkół pedagogicznych) w Poczdamie i Opolu. Odnowienie współpracy nastąpiło na początku XXI wieku, kiedy to Dyrektor INP prof. Zenon Jasiński i prof. Hanno Schmitt z Uniwersytetu Poczdamskiego podpisali odnowioną umowę o współpracy.
Od 2005 r. zorganizowano wspólnych 18 seminariów na przemian w Opolu i Poczdamie. Seminaria łączące osoby z naszych uniwersytetów mają za cel nie tylko naukowo-badawcze spotkanie seminaryjne, ale i każdorazowo – studia przypadku lub wizyty studyjne w placówkach edukacyjnych i kulturalnych regionu.
Tegoroczne seminarium rozpoczęło się od wizyty w Muzeum Uniwersytetu Opolskiego. W piątek po uroczystym otwarciu Międzynarodowego Seminarium Naukowego przez dr hab., prof. UO Daniela Pietrka – Prorektora ds. Nauki Uniwersytetu Opolskiego oraz prof. dr. hab. Franka Toscha z Katedry Historii Oświaty i Wychowania Uniwersytetu Poczdamskiego, ks. prof. dr hab. Zygfryd Glaeser reprezentującego Instytut Naukowo-Badawczy Księdza Sebastiana Kneippa „Sebastianeum Silesiacum” oraz dr hab., prof. UO Edward Nycz z Instytutu Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego miały miejsce trzy sekcje, w czasie których wystąpili uczestnicy seminarium. Oto ich tematyka:
Frank Tosch – Wilhelm Blume (1884-1970) i gospodarstwo szkolne na wyspie Scharfenberg, jako ważny projekt reformy szkolnictwa w Republice Weimarskiej,
Daniel Pietrek – Profesor Reinhold Olesch – językoznawca z Góry św. Anny,
Joachim Scholz – Pruscy dyrektorzy seminariów, jako nauczyciele i badacze 1820–1920,
Gabriela Jelitto-Piechulik – Współczesna recepcja twórczości Josepha von Eichendorffa w kontekście naukowym, wydawniczym oraz edukacyjnym,
Zygfryd Glaeser– Uniwersalna wartość „pedagogii tolerancji” Karola Wojtyły / Jana Pawła II
Silke Siebrecht-Grabig– Johann Bernhard Basedow i Daniel Nikolaus Chodowiecki a „Elementarwerk” (1774) jako ważny podręcznik doby oświecenia,
Patrycja Kaszubska-Dziergas – Profesor Stanisław Gawlik (1928-2010) – (o)polski nauczyciel i uczony,
Radosław Michna – Wkład naukowy nauczycieli szkół średnich w sprawozdaniach rocznych Liceum „Bromberger”,
Tomasz Michalewski – Piotr Świerc – pedagog – regionalista – muzyk,
Edward Nycz – Izabela Dorota z Flemmingów Czartoryska – animacyjny i edukacyjny wymiar jej dzieł i działań na tle epoki.
W sobotę odbyła się podróż studyjna do Muzeum w Raciborzu z przystankiem w Łubowicach, gdzie prof. UO Gabriela Jelitto-Piechulik oprowadziła gości ścieżką edukacyjną opowiadając o śladach Josepha von Eichendorffa w Łubowicach. W raciborskim muzeum odbyła się kolejna sesja seminarium, z wystąpieniami: Ludmiły Nowackiej – Aktywni badawczo nauczyciele miasta Racibórz oraz Romualda Turakiewicza – Regionalistyczna i oświatowa rola raciborskiego muzeum. Celem pobytu było również poznanie specyfiki funkcjonowania muzeum regionalnego na pograniczu kultur i etniczności. Na seminarium omówiono możliwości dalszej współpracy publikacyjnej i seminaryjno-studyjnej zespołów badawczych z Opola i Poczdamu.
(foto. Paweł Cieśla)