25 marca studenci pedagogiki oraz pedagogiki specjalnej uczestniczyli w warsztacie prowadzonym przez dr Magdalenę Grycman, stanowiącym kontynuację wcześniejszych zajęć z zakresu AAC. Podczas spotkania studenci wcielili się w rolę osób o złożonych potrzebach komunikacyjnych (ZPKom), starając się przekazać komunikaty wyłącznie za pomocą naturalnych środków komunikacji. Następnie wspólnie analizowali konsekwencje emocjonalne i społeczne, jakie mogą odczuwać osoby z ZPKom.
W dalszej części warsztatu studenci, pracując w podgrupach, oglądali filmy przedstawiające dzieci z ZPKom. Na ich podstawie opracowywali obszary aktywności oraz działania partnera komunikacyjnego. Wyniki pracy zostały zaprezentowane podczas wspólnej dyskusji, która pozwoliła na wyciągnięcie istotnych wniosków.
Warsztat dostarczył studentom cennych informacji praktycznych i pozwolił zrozumieć różnorodne sposoby zastosowania AAC w pracy z dziećmi z ZPKom. Dzięki zdobytej wiedzy studenci lepiej rozpoznają potrzeby i wyzwania osób korzystających z AAC, co sprzyja rozwijaniu empatii oraz budowaniu bardziej otwartego i wspierającego środowiska.
Za swoje zaangażowanie i aktywność uczestnicy warsztatu otrzymali książki autorstwa dr Grycman, za co wyrażamy serdeczne podziękowania.
Opinie studentów o warsztacie:
- „Wyniosłam z warsztatów nowe informacje na temat komunikacji, zrozumienie i przydatne rady.” (Studentka I Pedagogiki specjalnej)
- „Warsztaty były inspirującym doświadczeniem, które pozwoliło nam lepiej zrozumieć potrzeby osób z trudnościami komunikacyjnymi. Dzięki praktycznym ćwiczeniom i przykładom mogliśmy spojrzeć na AAC z perspektywy użytkownika, co wzbogaciło naszą wiedzę i przygotowało nas do skuteczniejszego wsparcia w przyszłości.” (Studenci II Pedagogiki specjalnej)
- „Pedagogika specjalna to misja, w której nie ma rzeczy niemożliwych, a jedynie trudniejsze do osiągnięcia cele. Siła rozwojowa tkwi w każdym z nas – dr Grycman dziś to potwierdziła. Dziękujemy.” (Studenci III Pedagogiki specjalnej)
- „Zajęcia bardzo interesujące, pogłębiły naszą wiedzę o funkcjonowaniu osób z trudnościami w komunikacji i zastosowaniu metod AAC.” (Studentki IV Pedagogiki specjalnej)
- „Bardzo mądra i wartościowa dawka praktycznego podejścia do AAC. Przykłady podane przez dr Grycman były zrozumiałe i nawiązywały do realnych potrzeb i sytuacji osób korzystających z AAC.” (Studentki V Pedagogiki specjalnej)
Zdjęcia: Tomasz Chojnowski