W październiku, z okazji Międzynarodowego Miesiąca Komunikacji Alternatywnej i Wspomagającej (AAC), odbyły się wyjątkowe warsztaty pod hasłem „Komunikacja to droga, idźmy nią razem”. Wydarzenie miało na celu nie tylko edukację, lecz przede wszystkim uwrażliwienie uczestników na potrzeby osób komunikujących się w alternatywny sposób — poprzez gest, spojrzenie, technologię czy inne formy pozawerbalnego wyrażania siebie.
W spotkaniu wzięły udział uczennice klasy 3D z Liceum Ogólnokształcącego nr 5 w Opolu wraz z wychowawczynią, Panią Elżbietą Dróżdż, a także studenci II roku pedagogiki specjalnej.
Spotkanie rozpoczęło się wykładem studentek III roku zatytułowanym „O sile głosu bez słów”, który wprowadził uczestników w świat komunikacji pozawerbalnej. Prelegentki pokazały, jak gesty, mimika, spojrzenie oraz technologie wspierające mogą budować relacje, wyrażać emocje i przekazywać potrzeby — bez użycia słów.
Następnie studenci IV roku przeprowadzili ćwiczenia praktyczne, które pozwoliły uczestnikom wcielić się w rolę osoby niemówiącej. Dzięki specjalnie zaprojektowanym zadaniom, licealistki i studenci mogli doświadczyć trudności, jakie napotyka osoba z ograniczoną możliwością komunikacji, oraz odkryć, jak ważne są dostępne narzędzia AAC.
Kolejnym punktem programu był wykład dr Teresy Segiet zatytułowany „Gdy niemożliwe staje się codziennością – niezwykła droga Julii. Historia, która inspiruje”. Opowieść o Julii — młodej kobiecie komunikującej się za pomocą wzroku i urządzenia C-EYE.
Po wykładzie nastąpiło wystąpienie samej Julii, która na co dzień komunikuje się wyłącznie za pomocą ruchu oczu. Jej prezentacja była żywym przykładem tego, jak technologia może wspierać budowanie relacji i wyrażanie siebie. Julia z ogromną otwartością pokazała, jak wygląda jej codzienna komunikacja — od prostych wyborów po wyrażanie emocji i potrzeb — wszystko za pomocą spojrzenia i specjalistycznego urządzenia śledzącego ruch gałek ocznych.
Uczestnicy mogli także doświadczyć pisania za pomocą wzroku. Było to wartościowe doświadczenie, wymagające skupienia, cierpliwości i uważności — pozwalające choć na chwilę wejść w świat alternatywnej komunikacji.
Warsztaty przyniosły obopólne korzyści — zarówno dla organizatorów, jak i uczestników. Wśród najważniejszych efektów warto wymienić:
- Zwiększenie świadomości na temat komunikacji alternatywnej i wspomagającej wśród młodzieży i studentów.
- Rozwój empatii poprzez doświadczenie sytuacji osób niemówiących.
- Integrację środowisk edukacyjnych – licealistek i studentów.
- Wzbogacenie kompetencji zawodowych przyszłych pedagogów specjalnych o praktyczne umiejętności pracy z osobami ze złożonymi potrzebami komunikacyjnymi.
- Propagowanie form komunikacji innych niż tradycyjna, werbalna.
Warsztaty przygotowali: studenci IV roku pedagogiki specjalnej – Weronika Kuniewska, Marta Węsek, Irena Hilczer, Weronika Hilczer, Anna Penkaty, Krzysztof Kiliańczyk; studentki III roku pedagogiki specjalnej – Kornelia Ripa i Emilia Dworak; studentka III roku coachingu filozoficznego – Julia Gałązka oraz dr Teresa Segiet.