Strategia rozwoju Instytutu Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego

Wprowadzenie do strategii rozwoju Uniwersytetu Opolskiego

Uniwersytet Opolski (powstały na bazie m.in. Wyższej Szkoły Pedagogicznej w 1994 r.) jest wiodącą uczelnią w Opolu i regionie. Jak każda organizacja, również Uniwersytet Opolski funkcjonuje w zmiennym i wymagającym otoczeniu. Odpowiedzią na wyzwania współczesności jest opracowanie i sukcesywne wdrażanie nowego modelu zarządzania uczelnią.
Podstawę budowy nowego modelu zarządzania w Uniwersytecie Opolskim stanowi strategia rozwoju. Strategia rozwoju Uniwersytetu Opolskiego obejmuje lata 2021-2027. Okres ten jest zgodny z planowanym przedziałem czasowym dla wdrożenia nowego programu badawczego Horyzont Europa (Horizon Europe), przewidzianego na lata 2021-2027. Strategia rozwoju Uniwersytetu Opolskiego z jednej strony opiera się na kompleksowej diagnozie strategicznej, związanej z polityką rozwoju uczelni, a z drugiej strony obejmuje najważniejsze (strategiczne) cele Uniwersytetu Opolskiego oraz sposoby ich realizacji.
Strategia rozwoju Uniwersytetu Opolskiego stanowi rdzeń planu strategicznego uczelni na lata 2021-2027, na który ponadto składają się:
• strategie rozwoju wydziałów;
• strategie rozwoju instytutów;
• administracyjne wsparcie strategii rozwoju uczelni, wydziałów i instytutów.

Syntetyczna charakterystyka Instytutu Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego

Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego kontynuuje tradycje Instytutu Pedagogiki, który powstał w 1973 r. Tradycja kształcenia pedagogów i nauczycieli sięga jednak na opolskiej uczelni lat 50. XX wieku. Współorganizatorami opolskiej pedagogiki byli m.in. dr Witold Kruk-Ołpiński, prof. Janina Czyżewska, prof. Józef Madeja, doc. Teodor Musioł. Instytut Pedagogiki Wyższej Szkoły Pedagogicznej, został przekształcony w 1989 roku w trzy jednostki: Instytut Nauk Pedagogicznych (INP), Instytut Pedagogiki Wczesnoszkolnej (IPW – od roku 1997 – Instytut Studiów Edukacyjnych – ISE) oraz Instytut Psychologii.
Po powstaniu Uniwersytetu Opolskiego i przekształceniu Wydziału Filologiczno-Historycznego w Wydział Historyczno-Pedagogiczny – INP i ISE działa od 1996 roku w jego strukturach. W nowej strukturze INP przejął na siebie kształcenie pracowników pedagogicznych stymulujących rozwój dzieci i młodzieży, pracowników placówek opiekuńczo-wychowawczych wspierających system szkolny, placówek wychowania pozaszkolnego, a ponadto pedagogów dla zakładów pracy oraz placówek kultury a ISE kształcił pedagogów i nauczycieli pracujących w placówkach szkolnych i przedszkolnych. Od początku istnienia instytuty prowadziły działalność dydaktyczną i naukowo-badawczą związaną z nowatorstwem pedagogicznym obejmującym kwestie nauczania i wychowania w placówkach oświatowych z kształceniem aktywizującym jako strategią przygotowania ucznia do dalszego samorozwoju i życia w zmieniającym się społeczeństwie, z kształceniem kadry w zakresie edukacji małego dziecka i wychowania przedszkolnego i wczesnoszkolnego. W INP badania pracowników były nakierowane na szeroko pojęte problemy pracy opiekuńczej, socjalnej, resocjalizacyjnej, kulturalno-oświatowej (animacyjnej) oraz doradztwa i bezpieczeństwa pracy.
W latach 90. XX w. w obu instytutach było prowadzonych kilka specjalności pedagogicznych i nauczycielskich, m.in. pedagogika oświatowo-artystyczna (ze specjalizacją muzyczną i wychowanie plastyczne), pedagogikę pracy, pedagogikę opiekuńczo-wychowawczą, pedagogikę kulturalno-oświatową z pracą socjalną, pedagogikę resocjalizacji, nauczanie początkowe, wychowanie przedszkolne. Był to okres, kiedy wykształcenie wyższe uzyskało kilka tysięcy nie tylko opolskich pedagogów i nauczycieli.
W obu instytutach w ostatnim 25-leciu były organizowane różnorodne podyplomowe formy kształcenia pedagogicznego, kulturalnego, wychowawczego i socjalnego. Studia doktoranckie zostały otworzone w roku akademickim 1996/1997 jako ogólnopedagogiczne studia wydziałowe. W 2007 r. INP rozpoczął kształcenie na kierunku praca socjalna (I i II st.) a w 2018 r. na kierunku pedagogika specjalna (I st.).
Ogromne zasługi w rozwoju pedagogiki opolskiej, w tym tworzeniu instytutu, powstawaniu nowych katedr i zakładów naukowych, kierunków i specjalności kształcenia mieli kolejni dyrektorzy instytutów. W INP – prof. dr hab. Tadeusz Gospodarek (1981–1995), prof. dr hab. Zenon Jasiński (1995–2016), dr hab., prof. UO Edward Nycz (2016–2018) a w dawnym IPW a późniejszym ISE – prof. dr hab. Władysław Puślecki (1989–2003), dr hab., prof. UO Jadwiga Hanisz (2003–2009) oraz dr hab., prof. UO Ewa Smak (2009–2018).
W czerwcu 2018 roku w ramach instytutów funkcjonowały w INP i ISE następujące jednostki organizacyjno-badawcze: Katedra Edukacji Ustawicznej, Katedra Historii Oświaty i Wychowania oraz Pedagogiki Porównawczej, Katedra Pedagogiki Społecznej, Katedra Teoretycznych Podstaw Edukacji i Wychowania, Zakład Dydaktyki i Metodologii Badań Pedagogicznych, Zakład Kulturowych Podstaw Edukacji, Zakład Pedagogiki Ogólnej, Zakład Pedagogiki Przedszkolnej i Wychowania Artystycznego, Zakład Pedagogiki Resocjalizacyjnej, Zakład Pedagogiki Wczesnoszkolnej, Zakład Pracy Socjalnej.
W wyniku zmian struktur uczelnianych 1 września 2018 r. dokonano połączenia obu pedagogicznych instytutów w nową jednostkę pod nazwą Instytut Nauk Pedagogicznych, którego dyrektorem został dr hab. prof. UO Edward Nycz. Wchodząca w życie Ustawa o Szkolnictwie Wyższym w 2019 r. spowodowała stan przejściowy nie tylko w strukturze uczelni, ale i wyborze jej władz. Kolejnym dyrektorem mianowanym od 1 września 2019 r. została prof. dr hab. Mirosława Nowak-Dziemianowicz a obecnym wybranym przez pracowników INP – od 1 września 2020 r. – dr hab., prof. UO Edward Nycz. Jednostka skupiała w 2018 r. ponad sześćdziesięciu pracowników naukowych i dydaktycznych oraz ponad 1200 studentów, w ramach 15 specjalności kształcenia na studiach I i II stopnia. 1 października 2019 r. w skład Instytutu weszła grupa pracowników kierunku socjologia.
W roku akademickim 2020/2021 Instytutu liczy 65 pracowników stałych i zleceniobiorców. W strukturze Instytutu można wyodrębnić następujące katedry (kierownicy):
• Katedra Nauk Socjologicznych i Pracy Socjalnej (dr hab. Anna Weissbrot-Koziarska prof. UO)
• Katedra Pedagogiki Specjalnej (dr hab. Irena Mudrecka prof. UO)
• Katedra Metodologii Badań Społecznych i Myśli Pedagogicznej (dr hab. Edward Nycz, prof. UO)
• Katedra Teorii Wychowania i Pedagogiki Szkolnej (dr Ewa Jędrzejowska)
Nowa ustawa o szkolnictwie wyższym powołała osoby kierujące kierunkami studiów. W INP funkcjonuje 5 kierunków, koordynowanych przez:
− kierunek Pedagogika – dr Beata Górnicka
− kierunek Pedagogika specjalna – dr hab. Irena Mudrecka, prof. UO
− kierunek Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna – dr Agnieszka Włoch
− kierunek Praca socjalna – dr hab. Iwona Dąbrowska-Jabłońska
− kierunek Socjologia / Design i komunikacja społeczne – dr Iwona Sobieraj
Dyrektora Instytutu wspomaga w zarządzaniu Rady Instytutu Nauk Pedagogicznych, w osobach:
dr hab., prof. UO Edward Nycz – dyrektor Instytutu
dr Patrycja Kaszubska-Dziergas – zastępca dyrektora Instytutu
dr hab. Iwona Dąbrowska-Jabłońska – koordynator kierunku
dr Beata Górnicka – koordynator kierunku
dr Agnieszka Włoch – koordynator kierunku
dr hab., prof. UO Irena Mudrecka – koordynator kierunku
dr Iwona Sobieraj – koordynator kierunku
prof. dr hab. Józefa Brągiel
dr hab., prof. UO Fabian Andruszkiewicz
dr hab., prof. UO Eugenia Karcz-Taranowicz
dr hab. Anna Krasnodębska
dr hab., prof. UO Teresa Sołdra-Gwiżdż
dr hab., prof. UO Anna Weissbrot-Koziarska
dr hab., prof. UO Arkadiusz Żukiewicz
dr Ewa Jędrzejowska
dr Marek Korzeniowski
dr Grzegorz Kozdraś
Rok akademicki 2019/2020 stał się szczególnym czasem nie tylko dla INP. Od 13 marca 2020 r. uczelnia opolska znalazła się w lockdownie Coronavirusa, który nadal trwa (02. 2021) i modeluje zaufania instytucji i ludzi w dotychczas nieznany nam sposób. Nowymi zjawiskami stały się praca zdalna administracji i dominujące nauczanie na platformach Teams i Moodle. Badania naukowe, szczególnie terenowe zostały w dużej części zawieszone lub modyfikowane metodologicznie. Zatrzymaniu uległo życie konferencyjno-seminaryjne. Kontakty z instytucjami środowiskowymi zostały często zawieszone. Praca Instytutu została zmodyfikowana do możliwości istniejących warunków zewnętrznych i pomimo różnych obostrzeń rozwija się wielowymiarowo w dziedzinie badawczo-naukowej i dydaktyczno-organizacyjnej.
Struktura Instytutu Nauk Pedagogicznych jest odzwierciedleniem zaprojektowanych i prowadzonych w nim obecnie działań i badań. Najważniejsze obszary badawcze w ostatnim czasie w dyscyplinie (strategiczne obszary badawcze), w których zamierza się ona rozwijać to:

Ludzie i instytucje oświatowo-kulturalne w procesie przemian – pomiędzy rynkiem a civil society
Mechanizmy przystosowania społecznego w perspektywie czynników ryzyka i czynników chroniących
Nauczyciel i dziecko w edukacji elementarnej – ciągłość a zmiana
Rodzina w perspektywie wsparcia społecznego
Spuścizna wychowawczo-oświatowa i społeczna polskiej myśli pedagogicznej

Wyniki badań naukowych i innych osiągnięć naukowych znalazły swoje odzwierciedlenie w dorobku publikacyjnym na kierunku Pedagogika. W obecnej dekadzie pracownicy pedagogiki w rocznych rankingach ilościowych w ramach Wydziału Historyczno-Pedagogicznego (od 2016 – Wydziału Nauk Społecznych) lokowali się pomiędzy pierwszym a trzecim miejscem (na osiem jednostek). Wykaz publikacji na dyscypliny Pedagogika oraz innych kierunków studiów zawiera baza wiedzy Biblioteki Uniwersytetu Opolskiego. Ważne jest również członkostwo pracowników w radach redakcyjnych, recenzenckich czasopism naukowych lub różnych gremiów społeczno-naukowych i opiniotwórczych.
W roku akademickim 2018/2019 Instytut Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego zatrudnia 57 wykwalifikowanych pracowników naukowo-badawczych i dydaktycznych reprezentujących nauki społeczne lub humanistyczne. Na dzień 31.01.2019 r. w Instytucie pracowało: 4 profesorów tytularnych, 11 doktorów habilitowanych, 34 doktorów i 8 magistrów.
Obecny układ pracowników (2021 r. – 56) wg tytułów i stopni naukowych przedstawia się następująco: profesor tytularny 1; doktor habilitowany 9; doktor 42; magister 4. Ujmując stanowiska pracowników struktura jest poniższa: profesor: 1; profesor UO: 7; adiunkt: 20; asystent: 3; starszy wykładowca: 21; wykładowca: 4. Kadrę Instytutu wspomaga 10 zleceniobiorców.
Liczba pracowników dyscypliny Pedagogika zgłoszonych do procedury parametryzacyjnej w 2021 r, wynosi (N) 21 osób.
Ważnym wyznacznikiem Instytutu Nauk Pedagogicznych na obecną chwilę jest funkcjonowanie w nim czterech kierunków studiów oraz ich grup kadrowych (pedagogika, pedagogika specjalna, nauki socjologiczne /socjologia, design i komunikacja społeczna/ i praca socjalna). Sytuacja ta jest korzystana nie tylko w procesie dydaktycznym, ale przede wszystkim w interdyscyplinarności prowadzenia badań w społeczeństwie i na rzecz społeczeństwa.

Misja i wizja rozwoju Instytutu Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego

Misja Misją Instytutu Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego jest prowadzenie doniosłych społecznie i o wysokim standardzie badań naukowych oraz kształcenie studentów na jakościowo najwyższym poziomie, formując ich etyczne zaangażowanie zawodowe i obywatelskie
Misja INP jest pochodną misji UO oraz cywilizacyjnej i kulturowej funkcji środowiska uniwersyteckiego w środowisku regionalnym, krajowym i europejskim.
Misją INP jest kształtowanie harmonijnych i korzystnych postaw indywidualnemu i społecznemu rozwojowi zespołu nauczających i studiujących (universitas magistrorum et scholarium) poprzez:
− pomnażanie zasobów wiedzy i kapitału intelektualnego regionu i kraju;
− twórcze myślenie, swobodną wymianę myśli, omawianie nowych idei i konfrontowanie odmiennych poglądów;
− prowadzenie indywidualnych i zespołowych badań naukowych oraz motywowanie studentów do własnego rozwoju naukowego poprzez pracę w studenckim ruchu naukowym;
− uwrażliwianie na odmienność językową i kulturową, kształtowanie pozytywnych relacjach międzykulturowych;
− nauczanie i uczenie się z poszanowaniem tradycji akademickich dotyczących poszukiwania prawdy, wolności, tolerancji oraz respektowania norm moralnych;
− kreowanie działań na rzecz dobra wspólnego, w tym troska o dobre imię uczelni;
− utrwalanie i pomnażanie wartości dziedzictwa kulturowego w przestrzeni lokalnej, krajowej, europejskiej i światowej;
− kształtowanie predyspozycji do działania w rzeczywistości ulegającej ciągłym i radykalnym przemianom;
− poszanowanie tradycji i kultury własnego narodu w kontekście budowania własnej tożsamości w kontakcie z innymi kulturami i cywilizacjami.
Rozwój, określony w misji INP ma kształtować członka wspólnoty regionalnej, narodowej, kulturowej i globalnej, osobę świadomą własnej odrębności i tożsamości, gotową do twórczej samorealizacji i transgresji.

Wizja
Wizja jest podstawą do nakreślenia zmian społecznych. Odpowiada ona na pytania: Jacy chcemy być? Co nam da satysfakcję? W imię jakich wartości działamy? Co obecnie jest dominantą w działaniu i w strukturze instytutu, a co powinno być w przyszłości? W czym szukać takich (nowych) domen lub skuteczniejszych rozwiązań? Określając wizję, można tworzyć ją na podstawie tzw. ekstrapolacji (branie pod uwagę przeszłości i teraźniejszości) czy antycypacji (odrzucenie przeszłości).
Instytut Nauk Pedagogiki w parametryzacji 2016 r. otrzymał kategorię B, uzyskał pozytywne noty Polskiej Komisji Akredytacyjnej w 2019 r. na kierunki: pedagogika, praca socjalna i socjologia. Stanowi to podstawę dla wielowymiarowego rozwoju odpowiadającego regionalnych i krajowym trendom w obszarach edukacji, pracy z potrzebującymi ludźmi, realnego kształtowania jakości życia jednostek, grup i społeczeństwa w warunkach narastającej między- i wielokulturowości oraz rozróżnień społeczno-kulturowych, ekonomicznych, etnicznych i religijnych. Prowadzone badania najczęściej mają charakter mieszany (metodologicznie i dyscyplinarnie) i są realizowana w zespołach interdyscyplinarnych wspólnie z przedstawicielami nauk społecznych, humanistycznych, przyrodniczych i technicznych. Badania są prowadzone w oparciu o ilościowe, jakościowe i mieszane procedury badawcze, respektujących moralne aspekty badań z poszanowaniem podmiotowych i wspólnotowych praw człowieka. Badania prowadzone w dyscyplinie mają charakter teoretyczny i praktyczny, rozpoznający rzeczywistość społeczno-kulturalną i edukacyjną oraz animujące działania edukacyjne, społeczne oraz zmiany kulturowe kształtujące świadomość miejsca i roli człowieka w danym mu społeczeństwie i globalizującym się świecie.
Stosowane założenia paradygmatyczne oraz realizowane na ich podstawie badania empiryczne stanowią o specyfice badawczej INP na tle jednostek akademickich w regionie i kraju. Instytut prowadzi również badania o charakterze ponad granicznym i międzynarodowym. Pracownicy INP realizują wspólnie z badaczami z innych krajów projekty badawcze podejmujące historyczne i współczesne wątki społeczno-pedagogiczne.
Pracownicy badawczy i dydaktyczni Instytutu charakteryzują się w mobilnością krajową i zagraniczną w celu realizacji badań własnych, podnosząc kompetencje badawcze i kształtując relacje z ważnymi ośrodkami i badaczami. Kadra badawcza INP charakteryzuje się pozytywnymi kompetencjami badawczymi oraz publikacyjnymi, którzy są zaangażowanymi w rozwój Instytutu, realizację założonych celów oraz tworzenie wspierającej się oraz uczącej się wspólnoty badawczej. Pracy naukowej i dydaktycznej sprzyja unowocześniana infrastruktura uczelniana, zarówno sprzętowa, techniczna i biblioteczna.
Dążąc do osiągania coraz lepszej pozycji na rynku naukowo-badawczym i dydaktycznym (rankingi jednostek) UO INP będzie:
a) aktywnie uczestniczyć w regionalnym, krajowym i międzynarodowym życiu naukowym jako organizator i uczestnik programów badawczych oraz konferencji i seminariów;
b) nawiązywać kontakty z ośrodkami krajowymi i zagranicznymi, aby poszerzać współpracę na różnych szczeblach, podpisując i realizując umowy z szkołami wyższymi, ośrodkami naukowymi, redakcjami czasopism, stowarzyszeniami naukowymi, branżowymi czy regionalnymi, itp.;
c) wspomagać i sprawnie zarządzać procesem wydawniczym;
d) dbać o merytoryczny dobór i permanentne doskonalenie kadry, zapewniające rozwój jednostki, oraz realizację zadań badawczych, dydaktycznych i popularyzatorskich;
e) proponować ofertę edukacyjną na różnych poziomach kształcenia (licencjackim, magisterskim, podyplomowym), w językach wykładowych: polskim, angielskim, dla zróżnicowanych słuchaczy (kursy językowe, kursy doskonalące i podwyższające kwalifikacje, szkolenia, wykłady dla Uniwersytetu Trzeciego Wieku, warsztaty dla uczniów szkół średnich oraz zajęcia z przedszkolakami);
f) zapewniać pracownikom i studentom jak najlepszą bazę lokalową i sprzętową oraz warunki do prowadzenia działalności naukowej i dydaktycznej;
g) ustawicznie modernizować programy nauczania, reagując na aktualne trendy, osiągnięcia naukowe i metodyczne, ze szczególnym uwzględnieniem oczekiwań rynku pracy;
h) współpracować z środowiskiem lokalnym jako instytucja wytwarzania i dystrybucji wiedzy, podpisując porozumienia i współpracując z różnymi Interesariuszami (badania, plany nauczania, praktyki studenckie, absolwenci);
i) w pracy badawczej i zawodowej poszukiwać prawdy oraz respektować zobowiązania moralne wobec badanych (nie skrzywdzić) i wobec wspólnoty naukowej (nie wprowadzać w błąd), zasady etyki, w szczególności zasady rzetelności naukowej, uczciwości w prowadzeniu i publikowaniu rezultatów badań, tolerancji i otwartości.

Cele i działania strategiczne Instytutu Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego

NAUKA
Cel strategiczny: Podniesienie poziomu prowadzonych badań naukowych w stopniu pozwalającym uzyskać wyższą kategorię naukową Instytutu oraz otrzymanie uprawnień do nadawania stopnia naukowego doktora w dyscyplinie pedagogika
I. Cel operacyjny: Podwyższenie kategorii posiadanej przez Instytut
Działania:
• zwiększenie aktywności naukowej pracowników pod kątem publikowania w czasopismach, które znajdują się w wykazach punktowanych MEiN;
• wdrożenie systemu motywacyjnego dla wyróżniających się pracowników realizujących badania naukowe w kraju i za granicą;
• wspieranie rozwoju kadry naukowej.
II. Cel operacyjny: Poprawa jakości i efektywności badań naukowych na poziomie krajowym i międzynarodowym
Działania:
• mobilizacja i wspieranie kadry naukowej w ubieganiu się o granty zewnętrzne;
• wspieranie kadry naukowej w budowaniu relacji z ośrodkami naukowymi w kraju i za granicą;
• wdrożenie zasad wsparcia publikowania wyników badań w czasopismach wysoko punktowanych;
• eliminacja przyczyn utrudniających prowadzenie badań naukowych.
III. Cel operacyjny: zintensyfikowanie współpracy z otoczeniem zewnętrznym na rzecz wspólnych prac naukowo-badawczych
Działania:
• podtrzymywanie istniejących i nawiązywanie nowych kontaktów z uczelniami, placówkami oświatowymi, instytucjami samorządowymi, kulturalnymi czy społecznymi;
• wzrost mobilności kadry naukowej i studenckiej.
KSZTAŁCENIE
Cel strategiczny: rozwój i doskonalenie oferty kształcenia dostosowanej do oczekiwań studentów oraz wymogów rynku pracy i otoczenia
I. Cel operacyjny: Ulepszanie jakości kształcenia
Działania:
• poprawa jakości kształcenia oraz różnorodność form kształcenia;
• wzrost udziału praktyków w prowadzeniu zajęć;
• wdrożenie mentoringu akademickiego;
• wzrost możliwości indywidualizacji toku studiów przez studentów.

II. Cel operacyjny: Dostosowanie oferty dydaktycznej i jakości kształcenia do potrzeb rynku pracy i otoczenia
Działania:
• diagnozowanie zapotrzebowania na kwalifikacje i umiejętności na rynku pracy;
• opracowanie programów studiów i realizacja kształcenia zgodnego z potrzebami życia publicznego oraz Krajowymi Ramami Kwalifikacji;
• powołanie nowych kierunków studiów podyplomowych;
• wdrożenie systemu motywacyjnego związanego z jakością nauczania.
WSPÓŁPRACA Z OTOCZENIEM
Cel strategiczny: Budowanie strategicznego partnerstwa i współpracy z otoczeniem regionalnym, krajowym i międzynarodowy
I. Cel operacyjny: Ścisła współpraca z interesariuszami zewnętrznymi
Działania:
• dbanie o relacje ze środowiskiem interesariuszy zewnętrznych;
• wdrożenie systemu komunikacji z interesariuszami zewnętrznymi;
• obopólnie użyteczna współpraca z interesariuszami i partnerami
• wdrożenie monitoringu losów zawodowych absolwentów;
• opracowanie i wdrożenie systemu współpracy z absolwentami.
ZARZĄDZANIE INSTYTUTEM
Cel strategiczny: Efektywne zarządzanie Instytutem
I. Cel operacyjny: Wzmocnienie pozycji finansowej i organizacyjnej Instytutu
Działania:
• pozyskiwanie środków na działalność oraz racjonalizacja wydatków;
• wdrożenie działań na rzecz promocji Instytutu;
• popularyzacja osiągnięć naukowych pracowników;
• regularna modernizacja strony internetowej.
II. Cel operacyjny: Doskonalenie procesu zarządzania kadrą pracowniczą
Działania:
• wspieranie ścieżek kariery dla wszystkich pracowników;
• umożliwienie szybkiego awansu naukowego pracowników;
• ustawiczne doskonalenie kwalifikacji pracowników.

Metody osiągania celów Instytutu Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego

a) kształtowanie świadomości w zakresie znaczenia i charakteru obecnych zasad ewaluacji dyscypliny oraz roli jakości dorobku każdego pracownika w końcowym wyniku ewaluacji dyscypliny oraz działania poprawiające poziom zaangażowania pracowników w rozwój jednostki (spotkania zbiorowe w realu i sieci, grupowe, indywidualne, informacje i wyjaśnienia drogą mailową);
b) motywowanie oraz wsparcie merytoryczne i organizacyjne pracowników do przygotowywania wniosków i aplikowania o badawcze granty zewnętrzne (rozmowy, koleżeńska pomoc praktyczna, wymiana doświadczeń);
c) motywowanie oraz wsparcie organizacyjno-finansowe pionu naukowego w zakresie przygotowywania i publikowania tekstów w wysoko punktowanych czasopismach (np. profesjonalne tłumaczenie i proofreading) oraz publikowania wysokiej jakości naukowej autorskich monografii w wydawnictwach z listy MEiN;
d) wsparcie seminaryjne oraz szkolenie w zakresie przygotowywania badań oraz tekstów wg obowiązujących standardów (spotkania szkoleniowo-warsztatowe z ekspertami oraz osobami z doświadczeniem sukcesu w tej kwestii);
e) wspieranie organizacyjne i prawne pracowników w pozyskiwaniu badań realizowanych we współpracy z otoczeniem (ekspertyzy i raporty) oraz zminimalizowanie prowizji dla uczelni (szkolenia, pomoc prawna odpowiednich komórek uczelni, pomoc logistyczna, lobbing u władz uczelni).

Silne i słabe strony Instytutu Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego

Silne strony Instytutu Nauk Pedagogicznych:
a) doświadczona kadra pracowników nauki i dydaktyki;
b) szeroki kontekst badań społeczno-kulturalnych i wychowawczych o interdyscyplinarnym nachyleniu;
c) kontakty pracowników z różnymi ośrodkami akademickimi w kraju i zagranicą oraz rozbudowana sieć kontaktów z formalnymi i nieformalnymi placówkami edukacyjnymi, pedagogicznymi oraz wsparcia i pomocy, kultury, które korespondują z prowadzonymi badaniami w jednostce;
d) kadra zaangażowana w funkcjonowanie Instytutu, podejmujący działania badawcze, dydaktyczne, organizacyjne i koncepcyjne, służące dobru wspólnemu jednostki.
e) dobra baza lokalowa i sprzętowa jednostki.
Słabe strony Instytutu Nauk Pedagogicznych:
1. Problematyczna jakość i wartość badań naukowych części pracowników:
a) część podejmowanych tematów empirycznych nie uwzględnia współczesnych kontekstów i dynamicznych przemian społeczno-kulturowych;
b) prowadzi się jednostkowe badania przyczynkowe, zawężone metodologicznie;
c) niewysoki poziom umiędzynarodowienia badań oraz badań komparatystycznych;
d) sytuacja pandemiczna spowodowała u części kadry spadek zaangażowania w sprawy badawcze i dydaktyczne.
2. Częste (od 2018 r.) zmiany strukturalne i organizacyjne w instytucie/dyscyplinie/kierunku pedagogika nie wpływają pozytywnie na wewnątrz- i zewnątrz- instytutowe życie naukowe, które mogłoby mieć walor doskonalący poziom prowadzonych w jednostce badań;
3. Słabe zaangażowanie pracowników w pozyskiwanie grantów badawczych oraz niska aktywność w zakresie usług badawczych i dydaktycznych w sensu largo środowisku.

Najważniejsze i najpilniejsze potrzeby Instytutu Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego

1. Wsparcie aktywności grantowej i projektowej pracowników Instytutu:
a) potrzeba zapewnienia realnej, profesjonalnej, kompetentnej (także językowo) obsługi w zakresie przygotowywania i aplikowania przez pracowników o projekty, granty, konkursy oraz wsparcie pisania do nich wniosków we wszystkich ich częściach;
b) potrzeba wspomagającej obsługi w zakresie administrowania uzyskanym/realizowanym projektem oraz jego rozliczania;
c) organizowanie warsztatowych szkoleń w zakresie pisania wniosków grantowych, także z wykorzystaniem doświadczeń osób, które odniosły sukces oraz w miarę możliwości osób zaangażowanych w agendy finansujące badania;
d) wsparcie systemowe składanych wniosków w zakresie redakcji i tłumaczenia;
e) pomoc w zakresie pozyskiwania partnerów (krajowych/zagranicznych) ważkich dla aplikowania o granty.
2. Systemowe i finansowe wsparcie w zakresie publikowania w wysoko punktowanych czasopismach i wydawnictwach:
a) inicjowanie szkoleń w zakresie przygotowywania tekstów wg. standardów międzynarodowych oraz wyszukiwania adekwatnych autorom czasopism i wydawnictw;
b) fachowe tłumaczenia przez tłumaczy specjalizujących się w terminologii nauk społecznych, w tym pomoc w jego finansowaniu, w tym i proofreadingu;
c) finansowe wsparcie możliwych kosztów publikowania w czasopiśmie;
3. Wsparcie działań na rzecz współpracy z środowiskiem regionalnym, krajowym oraz umiędzynarodowienia badań i upowszechniania wyników:
a) mobilności badaczy oraz kadry dydaktycznej;
b) pomoc systemowa na rzecz poprawy kompetencji językowych kadry;
c) pomoc organizacyjno-prawna w nawiązywaniu umów z podmiotami z środowiska w celu realizacji usług badawczych i dydaktycznych.

Monitorowanie realizacji strategii Instytutu Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego

Powyższe postulaty mają pozwolić na utrzymanie optymalnego poziomu badań naukowych oraz procesu dydaktycznego w Instytucie Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego. Ponadto mają pozwolić na uzyskanie kategorii B+ dla dyscypliny pedagogika, co wiąże się z otrzymaniem uprawnień do nadawania stopnia naukowego w tej dyscyplinie. Realizacja założeń strategii powinna być weryfikowana przez Radę Instytutu Nauk Pedagogicznych nie rzadziej niż raz na 4 lata.
Opole, 18 luty 2021

Skip to content