Katedra Pedagogiki Społecznej prowadzi zróżnicowane badania naukowe obejmujące problematykę edukacyjną, wychowawczą, społeczną i kulturową. W centrum zainteresowań znajdują się współczesne wyzwania rozwoju człowieka, relacji społecznych oraz procesów edukacyjnych. Poniżej przedstawiono główne kierunki i tematy badawcze realizowane w ramach Katedry.
- Postawy studentów wobec ChatGPT w edukacji
(dr Agnieszka Franczyk)
Celem badań jest rozpoznanie postaw studentów wobec nowoczesnych narzędzi sztucznej inteligencji, w szczególności ChatGPT, w procesie uczenia się i nauczania. Badania sondażowe, oparte na autorskim kwestionariuszu ankiety, pozwalają określić stopień akceptacji, obawy oraz potencjał edukacyjny związany z wykorzystaniem AI w kształceniu akademickim.
- Korelaty prężności psychicznej młodzieży akademickiej
(dr Agnieszka Franczyk, dr Katarzyna Jarosz)
Badania koncentrują się na identyfikacji czynników psychologicznych powiązanych z poziomem prężności psychicznej studentów. Analizowane są m.in. cechy osobowości, poczucie sensu życia, upór i poczucie własnej skuteczności. Uzyskane wyniki stanowią podstawę do projektowania działań wspierających dobrostan psychiczny młodzieży akademickiej oraz tworzenia programów wzmacniających odporność psychiczną.
- Postawy studentów wobec redystrybucji dóbr używanych
(dr Agnieszka Franczyk)
Celem badań jest poznanie poziomu akceptacji i zaangażowania studentów w praktyki redystrybucji dóbr używanych oraz czynników kształtujących ich stosunek do tych działań. Analizie poddawane są m.in. motywacje ekonomiczne, ekologiczne i społeczne towarzyszące tym praktykom. Badania sondażowe pozwalają określić, w jakim stopniu młode pokolenie uczestniczy w idei zrównoważonej konsumpcji.
- Logoprofilaktyka i profilaktyka społeczna w kontekście logoterapii i psychologii egzystencji
(dr Katarzyna Jarosz)
Obszar badań obejmuje poszukiwanie możliwości praktycznego zastosowania założeń logoterapii w działaniach profilaktycznych i wychowawczych. Celem jest opracowanie modeli wsparcia rozwoju egzystencjalnego dzieci i młodzieży, sprzyjających kształtowaniu podmiotowości, autonomii oraz zdolności odnajdywania sensu życia – również w sytuacjach cierpienia i kryzysu.
- Uwarunkowania przemocy nastolatków wobec rodziców
(mgr Sławomir Kania)
Badania mają na celu zrozumienie zjawiska przemocy stosowanej przez nastolatków wobec rodziców w kontekście wcześniejszych doświadczeń wiktymizacyjnych – zarówno pośrednich, jak i rodzinnych czy rówieśniczych. Analiza tych uwarunkowań pozwala lepiej poznać mechanizmy agresji w relacjach rodzinnych oraz wypracować strategie przeciwdziałania przemocy domowej.
- Rodzicielstwo zastępcze
(dr Patrycja Kaszubska-Dziergas)
Badania koncentrują się na funkcjonowaniu rodzin zastępczych, motywacjach podejmowania roli rodzica zastępczego, wyzwaniach wychowawczych oraz czynnikach wpływających na jakość i efektywność sprawowanej opieki. Wyniki badań służą pogłębieniu wiedzy o systemie pieczy zastępczej i wspieraniu praktyki pedagogicznej.
- Ojcostwo we współczesnym społeczeństwie
(dr Patrycja Kaszubska-Dziergas)
Obszar badań obejmuje analizę współczesnych modeli ojcostwa oraz roli ojca w rodzinie. Badania dotyczą postaw, doświadczeń i zaangażowania mężczyzn w proces wychowania dzieci, z uwzględnieniem emocjonalnych, społecznych i kulturowych uwarunkowań tej roli. Podejmowana tematyka pozwala lepiej zrozumieć przemiany w zakresie funkcjonowania ojców we współczesnych rodzinach.
- Poradnictwo dla seniorów w obliczu kryzysu zdrowia psychicznego i wojny
(dr Joanna Janik-Komar, we współpracy z Fundacją Rozwoju Społecznego SPINACZ)
Projekt ma na celu przygotowanie seniorów do radzenia sobie w trudnych sytuacjach życiowych, ze szczególnym uwzględnieniem kryzysów zdrowia psychicznego i doświadczeń związanych z wojną. Badania obejmują analizę potrzeb seniorów oraz roli instytucji wspierających ich funkcjonowanie w sytuacjach kryzysowych.
- Kulturowe znaczenia symboliki dziecięcych rysunków
(dr Ewelina Konieczna)
Badania jakościowe mają na celu odkrywanie sensu symbolicznych treści dziecięcych rysunków w kontekście kulturowych wzorców znaczeń. Rysunek dziecka traktowany jest jako tekst kultury – łączący indywidualne doświadczenie z uniwersalnymi symbolami ludzkiej egzystencji. Poszczególne moduły tematyczne umożliwiają analizę różnych wymiarów uczestnictwa dziecka w kulturze.
- Symbolika dziecięcego rysunku o tematyce lęku – podejście hermeneutyczne
(dr Ewelina Konieczna)
Celem badań jest analiza dziecięcych rysunków przedstawiających motywy lęku w perspektywie hermeneutycznej. Interpretacja opiera się na analizie symboliczno-kulturowej, umożliwiającej odczytanie rysunków jako form ekspresji indywidualnych przeżyć oraz nośników uniwersalnych wzorców znaczeń. Projekt ma charakter zarówno poznawczy, jak i aplikacyjny – zmierza do doskonalenia metod interpretacji dziecięcej twórczości plastycznej.