„Gdy serce i rozum idą w parze ku pomocy osobom z niepełnosprawnością”
Pedagogika specjalna rozwija nie tylko wiedzę i umiejętności, lecz także sferę emocjonalną i społeczną studentów. Dlatego w pracy dydaktycznej szczególnie inspirującym rozwiązaniem jest zastosowanie Cyklu Kolba, który obejmuje cztery etapy: konkretne doświadczenie, refleksyjną obserwację, abstrakcyjną konceptualizację, aktywne eksperymentowanie.
Studenci Pedagogiki Specjalnej od kilku lat uczestniczą w cyklicznych zajęciach w Domu Pomocy Społecznej w Czarnowąsach pod opieką mgr Alicji Wróblewskiej. Prowadzą tam różnorodne działania terapeutyczne, m.in.: terapię komunikacji werbalnej i pozawerbalnej, trening manualny i motoryki małej, stymulację procesów poznawczych, ekspresję plastyczną, wokalną i ruchową.
Oprócz zajęć terapeutycznych organizowane są wydarzenia integracyjne, takie jak spotkania wigilijne, Dzień Dziecka czy pożegnanie lata. Tworzą one przestrzeń do budowania więzi, wzajemnego zrozumienia i radości ze wspólnego działania.
Osoby z niepełnosprawnością, uczestniczące w zajęciach prowadzonych przez studentów, otrzymują potrzebną stymulację intelektualną i emocjonalną. Równocześnie studenci zdobywają cenne doświadczenie, uczą się empatii i odkrywają radość płynącą z pracy na rzecz drugiego człowieka.
Ten proces, zgodny z założeniami Cyklu Kolba, w naturalny sposób łączy teorię z praktyką oraz wiedzę z refleksją. Co najważniejsze, pozwala, aby w dydaktyce akademickiej serce szło w parze z rozumem. Dzięki temu pedagogika specjalna staje się nie tylko przekazywaniem wiedzy, lecz także formowaniem postaw, które prowadzą do autentycznej pomocy i integracji społecznej.