W dniach 23-25 listopada 2017 roku w Poczdamie odbyło się Międzynarodowe Seminarium Naukowe zorganizowane na bazie długoletniej współpracy pomiędzy Instytutem Nauk Pedagogicznych Uniwersytetu Opolskiego, a Katedrą Historii Oświaty
i Wychowania Uniwersytetu Poczdamskiego.

Międzynarodowe Seminarium Naukowe pt. „Reformation & Bildung. Historische und pedagogische Facetten” miało na celu wymianę myśli, doświadczeń
i wniosków z prowadzonych przez obydwa ośrodki naukowe badań.

W składzie Komitetu Naukowego Międzynarodowego Seminarium Naukowego byli: dr hab. Eugenia Karcz-Taranowicz, prof. UO (Uniwersytet Opolski),  prof. zw. Zenon Jasiński (Uniwersytet Opolski) oraz prof. Frank Tosch (Uniwersytet Poczdamski). Komitet Organizacyjny składał się z pracowników dydaktyczno-naukowych: dr Jorg Link, dr Silke Siebrecht-Grabig.

Uroczyste otwarcie dokonane zostało przez prekursorów wspólnej współpracy
i jednocześnie przedstawicieli Międzynarodowego Komitetu Naukowego Seminarium, którzy podkreślili satysfakcję z dotychczas podejmowanych, wieloletnich działań.

Reformacja w kontekście historycznym i kształcenie to myśli przewodnie spotkania, w trakcie którego głos zabrali m.in.: prof. dr. Frank Göse (Potsdam) Reformation in Brandenburg; prof. Zenon Jasinski, prof. Bogdan Cimala (Opole) Zur Entwicklung der Evangelischen Bildung in Schlesien – Cieszyn und „Ketzerische Bildung“ in Polen; dr Joachim Scholz (Berlin) Inhaltsreich und herzerhebend – Martin Luther in der Volksschulpädagogik und preußischen Schulreform um 1800; prof. Tomas Kasper, PhDr. Dana Kasperová (Liberec) Philanthropismus und die Pädagogik in Böhmen im 18. Jahrhundert; prof. Eugenia Karcz-Taranowicz (Opole) Reformatorische Kontexte in Kędzierzyn-Koźle und das Prinzip der Laizität in der Schule; mgr Paweł Cieśla, mgr Marek Wiendlocha (Opole) Christliche Jugendbewegungen im 20. Jahrhundert – Wirkungen der Reformation auf kulturelle Veränderungen.

Seminarium prowadzono na wysokim poziomie, zarówno pod względem merytorycznym, jak i organizacyjnym. Warto podkreślić, że program był niezwykle bogaty i interesujący, a prezentowana tematyka wpisywała się w zainteresowania naukowe obydwu placówek. W trakcie konferencji zorganizowano dzień kultury, kiedy to uczestnicy zapoznali się z wystawą w Rochow-Museum und Schulmuseum Reckahn.

Obecność przedstawicieli Dyrekcji Instytutu Nauk Pedagogicznych na konferencji zaowocowała podpisaniem kolejnego projektu współpracy na następne trzy lata.

 

Opr. Marek Wiendlocha

 

Witryna, którą obecnie przeglądasz, wykorzystuje pliki cookies w celu poprawnej realizacji dostarczanych usług i informacji oraz w celach gromadzenia anonimowych informacji statystycznych. Więcej informacji >>

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close